tips

U wilt een eigen bedrijf starten, maar waar begint u? En welke stappen moet u administratief gezien nemen? We hebben een aantal belangrijke punten op een rij gezet. Want ook al is het ondernemerschap voor u het leukste onderdeel, de Belastingdienst krijgt u er gratis bij.

1. Kamer van Koophandel

De eerste stap, tevens de meest bekende, is inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Het inschrijven van uw bedrijf is gratis. De jaarlijkse bijdrage is per januari 2013 afgeschaft. Maak een afspraak bij een kantoor bij u in de buurt. U kunt van tevoren online wel al kijken of de door u bedachte naam niet al in gebruik is.

2. Belastingdienst

Wanneer u zich heeft ingeschreven bij de KvK worden uw gegevens automatisch doorgestuurd naar de Belastingdienst. U krijgt dus meteen een btw-nummer toegestuurd en hoeft dit niet zelf te regelen.

Ook krijgt u bericht welke belastingen u moet betalen. Meestal zijn dit de inkomstenbelasting en de omzetbelasting. In bepaalde gevallen moet u ook loonheffing betalen. De betreffende papieren krijgt u toegestuurd. Let op, ook al bent u ondernemer voor de omzetbelasting. Dan bent u nog niet altijd ondernemer voor de inkomstenbelasting. Hier zitten voor- en nadelen aan. Neem contact met ons op om dit te bespreken.

Wilt u persoonlijk advies? U kunt zich aanmelden voor een gratis Belastingspreekuur.

3. VAR-verklaring – Wet DBA

Als freelancer of ZZP’ er werd altijd een VAR-verklaring aangevraagd. Tegenwoordig is de VAR vervangen voor de wet DBA. Dit staat voor Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie. De wet DBA is momenteel omstreden en handhaving ervan wordt uitgesteld tot minimaal 2018. De vraag is of deze stap in de toekomst nog wel gevolgd hoeft te worden.

4. Boekhouding

Voor veel ondernemers is de boekhouding een struikelblok. Het is echter belangrijk om een geordende en gestructureerde administratie te hebben. Voor uzelf, maar ook voor de Belastingdienst. ALLin Administratie helpt u hierbij. Lees hier wat wij voor u kunnen betekenen.

5. Verzekeringen

Als zelfstandig ondernemer bent u niet automatisch verzekerd, zowel persoonlijk als voor uw bedrijf. Het is belangrijk om na te denken over mogelijke verzekeringen omdat u op die manier risico’s afdekt. Wanneer u bijvoorbeeld ingehuurd wordt bent u aansprakelijk voor de verrichte werkzaamheden.

Denk onder meer aan:

  • Aansprakelijkheidsverzekering
  • Pensioen
  • Arbeidsongeschiktheid
  • Inboedelverzekering
  • Schadeverzekering
  • Rechtsbijstand

6. Communicatie

Denk na over uw communicatie naar uw klanten toe. Heeft u bijvoorbeeld visitekaartjes

  • Een logo
  • Visitekaartjes
  • Een website
  • Social Media

Het is belangrijk dat uw klanten u kunnen vinden. Ook hierover heeft ALLin Administratie tips die u kunnen helpen.